Ta av dig skorna

Ta av dig skorna

Försonaren 2014

PredikningarPosted by Kristina Grahn Mon, May 05, 2014 09:32:48

Att kunna tro på det som Jesus berättar om – och som lärjungarna har fört vidare till oss i vår tid – är inte alltid så lätt.

Jesus försökte verkligen förklara – på en lång rad olika pedagogiska sätt om vad som är viktigt, sant och gott. Och han berättar om hur vi ska leva med varandra – och för varandra. Och han berättar om himmelriket.

Och vi har svårt att förstå hur han menar. Jag tänker ibland på Astrid Lindgrens rumpnissar – som med sina pliriga små frågande ögon ser sig omkring och undrar ”vaffö ere på dette viset”.

Kanske var det ungefär så lärjungarna såg ut ibland. Och genom tiderna har Jesu ord tolkats och man har försökt förstå – och det har inte alltid gått sådär lysande bra. Vi har ganska svårt att förstå vad han egentligen säger. Inte ni förstås – men .. många andra …

Men kanske är det så att vi inte riktigt är beredda att höra vad han vill att vi ska göra. Det är lite som när jag ska fylla i papper till myndigheter, eller som när jag gick i skolan och skulle räkna svåra mattetal. Min hjärna liksom domnar bort när det inte känns roligt.

Och det Jesus vill att vi ska göra – är inte alltid roligt. Jag tror att vårt motstånd kan vara förlamande.

För han vill att vi ska förlåta. Varandra.

Och det är inte alltid så lätt.

Det finns så många händelser i livet som kanske har gjort för ont. Som orsakat oss stora förluster. Ibland onödiga.

Då är det svårt att förlåta.

Men att förlåta behöver kanske inte vara att säga att det inte gjorde något. Eller att säga att det var ok – det som hände.

Det kanske räcker med att låta bli att ge igen. Att låta den som gjort oss illa få fortsätta leva sitt liv – utan att bli straffad eller illagjord tillbaka.

Det är också svårt. Men jag tror att det är gott nog.

För ingen av oss vill egentligen illa – och ändå blir det fel ibland.

När vi ber Herrens bön – ber vi ”Förlåt oss våra skulder – liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.”

Alltså – skulden finns kvar. Vi har förlåtit – men skulden finns kvar.

Det är som om vi får känna oss kränkta, sårade och skadade – men vi uppmanas att låta bli att hämnas, ge igen, straffa. Och låta Jesus ta hand om det.

Och när Jesus berättar om himmelriket – så är det just där som vi får möta honom. Jesus Kristus själv.

Och det är han som ska döma oss och våra nära och kära och våra fiender. Tillsammans med honom kanske var och en av oss får se tillbaka på våra liv och se vad han har att säga.

Och jag vet vad han har att säga – för det har han berättat om och om igen. Och lärjungarna har berättat om det – om och om igen.

Jesus frisäger oss i domen. Men han vill kanske att vi ska våga möta hans blick – och se det han ser.

Klarar vi det?

Jesus som älskar oss och håller oss i sin famn när vi behöver tröst och upprättelse och som visar oss de rätta vägarna när vi är vilsna. Vi får lita på att han älskar oss och tar emot oss där – i sin himmel.

Och när vi har svårt att frigöra oss från sådant som kränkt oss, skadat oss och hindrat oss – kan kanske Nelson Mandelas ord påminna oss om det stora i oss. Han sa:

”Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga.

Vår djupaste rädsla är att vi har omätliga krafter.

Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest.

Vi frågar oss: Skulle jag vara lysande, fantastisk,

begåvad och förbluffande? Egentligen - hur kan vi undgå att vara det?

Du är ett barn av Gud.

Världen är inte hjälpt av din småbarnslek. Det ligger inget stort i att krympa, så att andra människor i din närhet skulle slippa känna sig osäkra.

Vi föddes att förverkliga Guds härlighet inom oss. Den finns inte bara i några av oss: Den finns i alla.

Och när vi låter vårt eget ljus skina ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.

När vi gjort oss fria från vår egen rädsla. Gör vår närvaro andra automatiskt fria.”



  • Comments(2)//taavdigskorna.kristinagrahn.se/#post29